هماكنون حدود 3500اتوبوس پايتخت فرسوده هستند و روند فرسودگي با سرعت پيش ميرود. پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران دراينباره گفت: روز هواي پاك سال ٩٤ هم گذشت اما مينيبوسها و اتوبوسهاي فرسوده پايتخت نوسازي نشدند. همه ساله با فرارسيدن اين روز و حتي روزهاي مواجهه با اوج آلودگي هوا بر سهم خودروهاي فرسوده در انتشار آلايندگيها تأكيد ميشود. اين در حالي است كه سال به سال روز هواي پاك ميگذرد بيآنكه مينيبوس يا اتوبوسي نوسازي شود. سنندجي با بيان اينكه 3ارگان، اعم از سازمان حفاظت محيطزيست، شهرداري تهران و ستاد مديريت سوخت وظيفه نوسازي ميني بوسهاي فرسوده را عهدهدار هستند به خبرنگار شهر نوشت گفت: متأسفانه طي سال گذشته و امسال سهم ٢٠ ميليون توماني سازمان محيطزيست و ستاد مديريت سوخت در نوسازي مينيبوسها محقق نشده و تنها سهم شهرداري تهران اعتبار ٢٠ميليوني نوسازي را تأمين كرده است.
به گفته وي، هماكنون شهرداري تهران با توافقاتي كه با بعضي خودروسازان شده، نوسازي مينيبوسهاي فرسوده را آغاز كرده بهطوري كه خودروسازان متعهد شدهاند وامهاي كمبهره به مالكين مينيبوسها پرداخت كنند. وي تأكيد كرد: در گام نخست نوسازي، براي نوسازي ٣٠ دستگاه مينيبوس با خودروسازان وارد مذاكره شده كه تا پايان سال نوسازي خواهند شد. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با اشاره به اينكه سالهاي متمادي روز هواي پاك فرا ميرسد و خبري از نوسازي اتوبوسهاي فرسوده نيست، گفت: اكنون بيش از ٣هزار دستگاه اتوبوس فرسوده با سن فرسودگي ١١ سال در ناوگان داريم كه از سال ٨٩ تاكنون حتي يك دستگاه نوسازي نشده است. وي با اشاره به ٢ بُعد آلودگي و ايمني اتوبوسهاي فرسوده گفت: اتوبوسهاي ديزل هم به لحاظ ايمني و هم آلودگي در شرايط بدتري قرار دارند. سنندجي ابراز اميدواري كرد كه پروژه تحويل اتوبوس از سوي دولت، زودتر به سرانجام برسد و تأكيد كرد: هماكنون شهر تهران نياز به ٩ هزار دستگاه اتوبوس دارد كه تنها ٦٥٠٠ دستگاه داريم در عين حال كه ماهي ٧٥ دستگاه اتوبوس به ناوگان فرسوده شهر اضافه ميشود. وي گفت: به جز ١١١٣دستگاه اتوبوسي كه شهرداري تهران از سال ٨٧ به بعد خريداري كرده، اتوبوسي از سوي دولت تحويل نشده است.سنندجي با اشاره به اقدامات اتوبوسراني تهران در روز هواي پاك تصريح كرد: خاموش كردن اتوبوسها در پايانه، كنترل دودزايي اتوبوسها و معاينه فني اتوبوسها اين ازجمله اقدامات است.
نظر شما